marți, 24 august 2010

Muzeul "Popa" din Târpeşti


Săptămâna trecută, paşii m-au îndreptat spre ţinutul Neamţului, acolo unde vizitatorii sunt aşteptaţi cu un tezaur natural şi istoric aparte, cu o concentraţie imensă de mănăstiri pe kilometrul pătrat şi cu unele dintre cele mai interesante case memoriale din ţară. Deşi am mers frecvent la Neamţ (deoarece am nişte rude acolo), este pentru prima dată când am vizitat impresionantul muzeu din Târpeşti, “Muzeul Popa”. Am rămas uimită de splendoarea şi importanţa celor peste 3000 de exponate şi tind să afirm că este unul dintre cele mai interesante instituţii muzeografice din ţară.


De ce?
Cele peste 3000 de exponate, câte numără astăzi colecţiile sale, se grupează în următoarele fonduri distincte:
1. Mărturii arheologice, rezultate din săpăturile organizate la Institutul Arheologic din Bucureşti şi Muzeul de Istorie din Piatra Neamţ, în localitate şi alte zone învecinate;
2. Colecţia numismatică ce cuprinde de la piese antice, la piese actuale, româneşti şi străine;
3. Colecţia de etnografie locală, ce conţine obiecte utilitare, decorative şi piese de port popular specific zonei;
4. Colecţia de icoane şi obiecte de cult;
5. Colecţia de pictură naivă românească;
6. Colecţia de sculptură naivă, ce cuprinde o parte din lucrările realizate în decursul anilor de catre Neculai Popa.



Muzeul stârneşte interesul şi admiraţia numeroşilor vizitatori, care îi trec pragul, fiind deopotrivă punct turistic dar şi obiectiv de cercetare pentru specialiştii în domeniu.


Cine este Neculai Popa?
Neculai Popa este un sculptor popular veritabil, un creator cu mari calităţi, ce-şi manifestă talentul cioplind, în special în anotimpurile prielnice, bucăţi de piatră (gresie) pe care le procură din satele de munte din vecinătate.
Folosind forma pietrei pe care o ciopleşte, renunţând la asemănarea mimetică, la conformitatea absolută cu natura, în favoarea expresiei, el se menţine totuşi în limitele unor reprezentări plastice în care se recunoaşte neapărat modelul. Deseori forma pietrei îi sugerează subiectul, stimulându-i bogata imaginaţie.
Din rândul artiştilor populari contemporani Neculai Popa se vădeşte a fi creatorul cu cele mai multe preocupări, gama pasiunilor sale trecând de la teatrul folcloric, pâna la sculptura în piatră şi lemn.




Părere personală?
Este un muzeu cu o inegalabilă valoare, situat într-o zonă a ţării în care parcă ai impresia că timpul are răbdare nesfârşită cu oamenii şi că totul se rezumă la un singur cuvânt: „folclor”. Spre plecare, mi-am cumpărat şi o carte scrisă de Neculai Popa, cu o dedicaţie personală din partea acestui creator popular, carte intitulată „Lumea satului de altădată”. Printre rândurile sale am regăsit farmecul satului românesc şi a tradiţiilor româneşti. Este o carte pe care o citeşti cu bucurie în suflet şi optmism, deoarece „Au fost datini de tot felul, pentru noi şi pentru ţară, / Care-nveseleau poporul ca o zi de primăvară”.


Aşadar, daca veţi avea ocazia să treceţi prin imprejurimile Neamţului, nu ocoliţi acest minunat loc. Veţi descoperi un izvor plin de istorie, folclor, tradiţii populare şi obiecte de cult, într-un cadru natural mirific.

11 comentarii:

  1. Cand mi-ai spus pe mess, ca scrii o postare pentru blog, ma asteptam la cu totul altceva. Ma asteptam la ceva mai dinamic, la ceva interesant... ca alte postari pe care le-ai mai scris...
    N-am apucat sa termin postarea asta... pur si simplu ma ia somnul...
    Sa vad ce va zice acum psihologul din tine :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Florin, cred ca percepem diferit cuvantul "interesant". Mie aceasta postare precum si informatiile prezentate aici mi se par nu interesante, ci foarte interesante. Imi pare rau ca nu esti de aceeasi parere si nu-i nimic tragic ca nu ai terminat de citit articolul. Sincer, cred ca vor fi persoane care vor termina de citit postarea si vor intelege necesitatea valorificarii acestor amprente ale culturii.

    Probabil te-ai obisnuit cu postarile mele de tipul celor care faceam haz de necaz pentru a satiriza tema abordata. Si da, cand e de ras, rad, dar cand este vorba de tratatea unui altfel de subiect, intr-un astfel de context utilizez vocabularul si ideile adecvate pentru aceste circumstante. Imi pare rau si sincer nu ma asteptam sa nu apreciezi si un astfel de articol. Si nu scrie "psihologul din mine" ca sa te citez, ci scrie persoana Elena Ungureanu.

    RăspundețiȘtergere
  3. mai dezamagit inca odata...
    asi fi vrut un raspuns din partea psihologului din tine...
    iar ca sa revin la tematica abordata astazi, mi se pare boring si nu apreciez deloc lucrurile neinteresante.
    cu siguranta percepem diferit cuvantul interesant... si sincer iti spun, cred ca acele postari in care ironizai anumite lucruri erau mult mai apetisante decat muzeul hopa mitica din tara cu pesti aia de tarpesti...
    si pe mess sa-mi spui deacu cand e ceva interesant si cand e ceva boring :D te rog

    RăspundețiȘtergere
  4. In primul rand, tin sa-ti reamintesc ca noi criticam aici postarea si nu persoana care a scris si din cate se vede cam intri pe teritoriul acesta si nu inteleg de ce. In fine..

    In al doilea rand, nicidecum nu voi anunta pe nimeni, indiferent daca te cheama Florin Adamache, sau X-ulescu, sau Popescu despre faptul ca e ceva boring sau nu. Din momentul in care scriu despre ceva, implicit inseamna ca mie imi place si mi se pare interesant. Din cate se vede ideile sunt impartite.

    RăspundețiȘtergere
  5. E un loc foarte frumos la Tarpesti. Am fost de doua ori. Anul trecut am nimenit chiar in ziua de nastere a domnului Popa. A fost atat de interesant pentru ca avea pofta de povesti si lucruri frumoase de amintit. Am cumparat si doua carti cu autograf pe ele:D. Locul este de un verde superb, retras la capatul unei strazi (puteam sa spun ulite, dar e asfaltat acum). Oricum, frumosul si istoria, se invata, se simte, se vede si apoi se poate critica :).

    RăspundețiȘtergere
  6. Corect Dragos ;)! Iti admir si sustin punctul de vedere :).

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu l'am terminat de citit si nu m'am plictisit:)

    RăspundețiȘtergere
  8. Salut, mi se pare foarte interesant blogul tau, inscrie-l pe http://www.enterclick.ro pentru a primi vizitatori unici si trafic, tot ce trebuie sa faci e sa accesezi de 2 ori pe zi toate site-urile din sistem si vei primi pentru fiecare vizita facuta celorlalti una de la ceilalti catre tine.

    RăspundețiȘtergere
  9. http://melidoniumm.wordpress.com/2012/07/16/muzeul-etno-folcloric-neculai-popa-din-tarpesti-judetul-neamt/

    RăspundețiȘtergere