sâmbătă, 16 octombrie 2010

O constelaţie numită ecran

Cultură, mass-media şi cinema într-o epocă hipermodernă


“Ecranul global”, scrisă de Gilles Lipovetsky şi Jean Serroy, tradusă în limba română de către domnul profesor Mihai Ungurean, este o carte care merită citită de fiecare dintre noi datorită importanţei informaţiilor transmise precum şi a gradului de aplicabilitate pe care le au noţiunile prezentate, în viaţa de zi cu zi.

Ceea ce este accentuat în conţinutul informaţional al acestei cărţi este faptul că epoca hipermodernă este contemporană cu o veritabilă inflaţie ecranică. Niciodată n-a mai dispus omul de atâtea ecrane, nu numai pentru a privi lumea, ci şi pentru a-şi trăi propria viaţă ca în prezent. Şi totul arată faptul că fenomenul, favorizat de reuşitele tehnologiilor high-tech, se va extinde şi se va accelera şi mai mult. Întrebarea la care se înceară găsirea unui răspuns este următoarea: “Ce scapă sau, mai bine-zis, ce va scăpa excrescenţei ecranice?”

Omul de azi şi de mâine, legat în permanenţă prin telefonul mobil şi prin calculatorul său la ansamblul tuturor ecranelor, se află în inima unei reţele a cărei extindere marchează actele vieţii sale cotidiene. Ecrane care reglează funcţionarea unei case din ce în ce mai informatizate; imagerie medicală, scaner, ecografie, camere de luat vederi miniturizate de uz intracorporal, care pot face să apară pe ecran interiorul corpului în zonele lui cele mai intime; ecrane cu plasmă ce echipează scaunele-auto pentru bebeluşi; panouri de afişaj digitale; GPS care indică pe ecranul de la bordul automobilului direcţia pe care trebuie s-o urmeze; ecrane tactile şi borne diverse care-ţi permit să retragi bani din cont, să plăteşti, să alegi, să rezervi, să consulţi; şi chiar căşti-ecran şi ochelari ecranici care-ţi dau posibilitatea, de exemplu, în parcurile de distracţie, să evoluezi într-o lume virtuală. Sunt realităţi care ne înconjoară pe fiecare dintre noi, realităţi care, voluntar sau nu, conştient sau nu, ne influenţează fiecare mişcare pe care o facem.
.
Câteva din temele abordate sunt următoarele: “O artă a consumului în masă”, “Noii monştri”, “Documentarul sau revanşa fraţilor Lumière”, “De la filmul istoric la cinematograful memorial”, “Cinepolis”, “Fabulosul destin al micrului ecran”, “Serialul contraatacă”, “Cinemarca: imperiul logoului”, “Publifilie”, etc. Totul ne ajută să ne formăm cunoştinţe în ceea ce priveşte epoca ecranului omniprezent şi infiltrarea tehnologiei în acţiunile zilnice ale omului.
.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu