vineri, 7 ianuarie 2011

Est modus in rebus

Un cuget horaţian spune că „Există o măsură în toate”. Am fost rugată zilele acestea să completez un chestionar pentru un studiu care viza atitudinea cetăţenilor privind filiera politică. Nimic ieşit din comun până aici. Iau foaia, citesc, mă mir, mai citesc o dată întrebările, mă mir şi mai tare. De ce? Unul din cinci cuvinte utilizate în formarea instrumentului de măsură, a aşa numitului chestionar era un neologism. Am înţeles o parte din ele, am adaptat contextului o altă parte, până la un moment dat când m-am oprit. Am realizat că e inutil să completez şi să fiu subiect pentru acest studiu, să mă pretez arsenalului de tertipuri politice care prostesc românul de rând. De ce acest joc de neo-cuvinte pompoase? Din câte ştiu eu, două dintre caracteristicile unui bun chestionar sunt concizia (eliminarea ambiguităţii, redundanţei, a oricăror formule parazite) şi concizia. Cum va putea nenea Gheorghe, un simplu muritor, care are studii medii să-şi exprime opinia? Care vor fi rezultatele acestui studiu? Cel mai probabil toată lumea va fi super încântată de mediul politic şi rezultatele vor ieşi în favoarea celor care au iniţiat acest proces de “manipulare patetică”. Câtă deşteptăciune! Folosim cuvinte “strălucitoare” pentru “rezultate strălucitoare”. La un item era folosit cuvântul “eşichier” şi am întrebat ce înseamnă, în speranţa că voi putea cât de cât să mă ridic la nivelul celor “cu carte”. Răspunsul: un zâmbet larg, barbalogie, multă barbalogie şi nimic concret. Nici ei nu ştiau, dar aplicau chestionarul! Într-un final, am ajuns acasă, am căutat în DEX, m-am informat şi am înţeles cum stau lucrurile în ceea ce priveşte rezultatele opiniei cetăţenilor la “minunatul demers al lucrurilor, în minunata noastră ţară”.

Trebuie să avem grijă cu acest tip de “deştepţi” ai secolului XXI… Să avem grijă să nu ne lăsăm influenţaţi de studiile şi sondajele lor de o valoare inestimabilă, de oamenii politici din "soţietatea noastră" care, conform studiilor, sunt "plini de prinţipuri”!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu