vineri, 22 noiembrie 2013

Interviu cu Simona Elena Vrânceanu, președinte al OFSD Iași

Mereu activă și plină de energie, Simona Elena Vrânceanu, lidera femeilor social-democrate a Municipiului Iași, ne-a prezentat o evaluare atitudinală a statutului femeii în politică cu aceeași deschidere pe care o manifestă constant în activitățile pe care le întreprinde. 

 Simona Vrânceanu: “nu există niciun impediment atunci când ești foarte bun în ceea ce faci.” 



Elena Ungureanu: Sunteți un om curajos căruia îi plac provocările. Cum priviți provocarea de a fi președinta unei organizații politice de femei? 
Simona Vrânceanu: Mă măguliți spunându-mi că sunt curajoasă. Nu știu sigur dacă sunt foarte curajoasă, dar știu sigur că îmi plac provocările. Și din acest motiv, înainte de toate, aș spune că funcția de președinte este pentru mine o mare responsabilitate. Responsabilitatea de a răspunde unor cerințe care țin de organizație, care țin de interesele intrinseci ale organizației, precum și de posibilitatea de a închega o echipă eficientă, până la cerințele extrinseci ale organizației care înseamnă proiecte și programe ce se adresează mediului proxim și mediului în care ne desfășurăm activitatea, încercând pe cât posibil să fim cât mai aproape de cei care au nevoie de noi. 

E.U.: Se poate impune o femeie în politică la fel de bine precum o face un bărbat?
S.V.: Vorbim aici despre egalitatea de gen în anumite limite. Sunt adepta acestor dezbateri în condițiile în care regăsim comportamente discriminatorii. Sunt în egală măsură responsabilă și echilibrată și îmi dau seama că nu există niciun impediment atunci când ești foarte bun în ceea ce faci. La rândul meu, sunt o persoană care am fost în permanență susținută de colegii mei în cadrul partidului social democrat și nu aș putea spune că m-am simțit în vreun fel dezavantajată de faptul că sunt femeie. Dimpotrivă, pot spune că toată activitatea mea de ani buni de zile, de când eram secretar în organizația de tineret și până în momentul actual, a fost într-o oarecare măsură apreciată, dat fiind faptul că mă aflu acum în această funcție. 

E.U.: Ați urmat niște etape foarte bine definite în propriul demers evolutiv profesional, pas cu pas. Sunteți Președinte al OFSD Iași, Director la Casa Corpului Didactic Iași, cadru universitar, consilier local. Ce urmează? 
S.V.: Provocatoare întrebarea dumneavoastră (râde). Nu mi-am stabilit un proiect de carieră care să prezinte coordonatele certe ale următoarelor funcții politice sau administrative, dar mi-am stabilit clar un reper în ceea ce înseamnă responsabilitățile mele în momentul actual, iar funcțiile pe care le-ați menționat dumneavoastră anterior sunt cele care îmi solicită energia spirituală și mentală. Îmi doresc din tot sufletul să-mi îndeplinesc misiunea pe care mi-am asumat-o și în fața ieșenilor și în fața colegilor profesori din cadrul învățământului preuniversitar, la cele mai înalte standarde. Vreau ca după ce îmi voi încheia mandatul în funcțiile publice pe care le am la momentul actual să pot să-mi prezint cu onoare realizările pe care le-am făcut. 

E.U.: În Parlamentul României procentul femeilor este de 11%. Ce părere aveți despre această realitate? 
S.V.: Dezechilibru. E limpede că un asemenea proces arată un dezechilibru existent în posibilitatea de reprezentare a femeilor. Vorbim despre acest dezechilibru de ani buni încoace, din perioada post-decembristă. În legislativul anterior putem spune că procentul a fost cu un punct mai mare din diverse motive. Deși mă așteptam să crească acest procent, iată că acum constatăm că de fapt a scăzut. 

E.U.: Cum vă propuneți să promovați femeia în domeniul politic? Ce acțiuni ați derulat și veți derula în acest sens? 
S.V.: O parte din proiectele pe care le-am făcut, le cunoașteți și dumneavoastră. Sunt proiecte care acoperă diferite domenii ale spațiului public, de la domeniul educațional până la cel social. Majoritatea proiectelor pot spune că sunt dirijate în acest domeniu, social. Am încercat în diferite momente să fim aproape de femeile care au avut nevoie de ajutorul nostru, fie în momentele de sărbătoare Pascală, fie în momentele sărbătorilor de iarnă, fie în diferite etape, proiecte care se adresează tinerilor școlari. Am avut de asemenea proiecte prin intermediul cărora am încercat să dezbatem diferite teme politice care vizează fie doctrina social-democrată, fie evoluția pluripartidismului în spațiul românesc. Toate aceste proiecte au încercat să dezvolte o cultură organizațională în interiorul acestei structuri de partid, a organizației noastre de femei și în același timp am încercat să fim alături de cei care au nevoie de noi. 

E.U.: Care sunt atuurile femeii în ceea ce privește domeniul politicii? 
S.V.: Nu știu dacă sunt atuuri diferite de ale unui bărbat neapărat. Atuurile unui politician, fie că este el femeie sau bărbat, sunt din punctul meu de vedere aceleași: o bună cultură politică, tenacitate, o capacitate de a te dedica proiectului politic pe care ți-l asumi, responsabilitate și nu în ultimul rând, moralitate. 

E.U.: Cum vedeți evoluția OFSD Iași în următorii ani? 
S.V.: Într-o lumină tot mai optimistă, tot mai prezentă în viața publică și mi-aș dori ca această organizație care în permanență s-a dovedit a fi un pilon fundamental în decizia de dezvoltare a politicilor social-democrate din județul Iași, să se evidențieze la nivel național, internațional de ce nu, dacă vorbim de socialiștii europeni. Femeile au arătat că pot avea o mare capacitate și de organizare și de muncă. Sper ca prin proiectele pe care noi le vom face, să reușim să dovedim că avem toate aceste atuuri și să estompăm un element pe care îl remarc din păcate ca pe o constanță în mediul politic: acela de neîncredere în capacitatea femeilor de a reprezenta politic diferite decizii instituționale și administrative. Mi-aș dori din tot sufletul să văd că există o deschidere manifestată asupra încrederii în capacitatea femeilor de a face politică la modul profesionist.

E.U.: În accepțiunea dumneavoastră, în sintagma "om politic" cât la sută se regăsește noțiunea de om și cât la sută noțiunea de politic? 
S.V.: E o asociere interesantă de termini cea pe care mi-ați propus-o dumneavoastră. Homo politicus este din punctul meu de vedere plasat pe a doua poziție. Înainte de toate ne raportăm la moralitate și apoi desigur la capacitatea de a dezvolta proiecte politice benefice pentru comunitatea pe care o reprezintă. Un om politic responsabil este un om politic care își asumă acest rol și face tot posibilul pentru ca toată activitatea lui să se transforme în plus valoare și să devină în final, de ce nu, un model pentru mediul pe care îl reprezintă, pentru societate, pentru mediul proxim, pentru familie, pentru tot ceea ce reprezintă el ca un tot unitar. 

E.U.: Ce mesaj doriți să transmiteți tinerilor care vor să se implice în politică? 
S.V.: Să fie mai curajoși în a-și asuma o anumită decizie. Înainte de a lua această decizie, să-și facă o radiografie foarte serioasă a propriilor principii, să afle în ce măsură se regăsesc într-o anumită abordare ideologică. Doar singuri pot să descopere, iar în momentul în care vor descoperi acest lucru, decizia le aparține. A face doar critici și a asista la lamentări curente pe care le găsesc și le găsim evident toți în jurul nostru și direct și indirect pe canalele de socializare la care avem cu toții acces, sigur că este insuficient, este infim aș putea spune. De aceea, e nevoie să ne prospectăm criteriile ideologice pe care le avem asumate instrinsec și ulterior să ne implicăm și să arătăm că într-adevăr putem să schimbăm prin deciziile pe care le luăm la nivel micro și mai apoi la nivel macro mersul politic și social al întregii societăți.

Un comentariu:

  1. Foarte frumos blog. Daca iti place si arta contemporana - in special pictura - te invit sa vizitezi un blog deosebit, pe care il gasesti la aceasta adresa.

    RăspundețiȘtergere